• 1

    .

  • 2

    .

  • 3

    .

  • 4

    .

 

LPG jako paliwo samochodowe


Liczba oktanowa LPG wynosi 90-120, choć do oceny właściwości antystukowych tego paliwa stosuje się częściej liczbę metanową, która dla LPG stosowanego do napędu samochodów mieści się w granicach 60-80.


LPG stosowany jest głównie jako źródło zasilania silników benzynowych, zarówno gaźnikowych, jak i z jedno i wielopunktowymi układami wtryskowymi. Korzystanie z LPG wymaga zainstalowania specjalnej instalacji. Samochody zaopatrzone w tę instalację muszą też częściowo korzystać z benzyny, gdyż ze względów technicznych rozruch i rozgrzanie silnika powinno odbywać się przy zasilaniu benzyną. Bardziej zaawansowane technicznie instalacje do LPG automatycznie przełączają się z benzyny na gaz w momencie uzyskania przez silnik odpowiedniej temperatury i prędkości obrotowej. W mniej zaawansowanych istnieje konieczność ręcznego przełączania zasilania z benzyny na LPG.

Instalację LPG można również zastosować w samochodach z silnikiem dwusuwowym oraz z silnikiem Diesla.

Instalacje gazowe dzieli się na tzw. generacje. W styczniu 2006 r. istniało 5 typów instalacji zasilanych LPG:

Instalacja LPG pierwszej generacji

Instalacja LPG pierwszej generacji stosowana jest w samochodach z zasilaniem gaźnikowym. Brak sterownika elektronicznego czyni ją tanim, ale też najmniej precyzyjnym i ekonomicznym rozwiązaniem. Jest to najprostsza instalacja niewymagająca instalowania prawie żadnych sterowników elektronicznych.

Instalacja LPG drugiej generacji

Drugą generację instalacji LPG stosuje się przede wszystkim w samochodach wyposażonych w jedno- i wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem i sondą lambda. W pojazdach tych nie wolno używać systemów pierwszej generacji, ponieważ grozi to uszkodzeniem katalizatora.

Instalacja LPG trzeciej generacji

Trzecia generacja LPG – wielopunktowa, o ciągłym zasilaniu gazem w fazie lotnej. Instalacje tej klasy przeznaczone są do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W rozwiązaniu tym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje tuż przed zaworem ssącym. W zależności od ilości powietrza napływającego do cylindra w okolice zaworu dolotowego podawana jest przez wtryskiwacz benzyny ściśle określona ilość paliwa. Podstawowym wyznacznikiem instalacji gazowych do wtrysku wielopunktowego jest zachowanie zbliżonego do oryginalnego miejsca powstawania mieszanki gazowo-powietrznej. Ponadto gaz powinien być podawany przez wtryskiwacz o charakterystyce podobnej do wtryskiwacza benzyny.

Instalacja LPG czwartej generacji

Czwarta generacja LPG to instalacja wielopunktowa zasilania gazem w fazie lotnej za pośrednictwem elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy. Wtrysk sekwencyjny stosowany jest w samochodach wyposażonych w wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem i sondą lambda oraz system diagnostyki pokładowej – EOBD lub OBDII. Jest to bardzo nowoczesna konstrukcja, w której wyeliminowane zostały różnice w dynamice i mocy silnika zasilanego gazem i zasilanego benzyną. W układzie tego typu wtryskiwacz gazu działa bardzo podobnie do wtryskiwacza benzyny.

Instalacja LPG piątej generacji

Piąta generacja instalacji LPG to instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej. Instalacje piątej generacji wyznaczają zupełnie nowy standard w dziedzinie LPG. Największa różnica w stosunku do poprzednich generacji to sposób dostarczania gazu do zaworów ssących silnika. W instalacji piątej generacji gaz wtryskiwany jest w postaci ciekłej, a nie lotnej.

 


Zalety instalacji gazowej w samochodzie

  •     głównym powodem stosowania LPG jako paliwa silnikowego jest jego cena wynosząca w Polsce ok. 45% ceny benzyny bezołowiowej
  •     instalacja LPG jest niskociśnieniowa, a więc zbiornik jest lekki
  •     sam silnik iskrowy, czterosuwowy nie wymaga specjalnych zabiegów aby przystosować się do pracy na LPG
  •     w związku z tym, że transport samochodowy w Europie jest odpowiedzialny za emisję 17% gazów cieplarnianych, wykorzystanie LPG jako paliwa ma znaczący wpływ na ochronę środowiska. LPG zawierając węglowodory o krótszym łańcuchu, których spalanie powoduje wydzielenie się mniejszej ilości gazów cieplarnianych niż w przypadku benzyny (24% tlenku azotu i 60% mniej dwutlenku węgla)

 

Montaż instalacji gazowej należy zgłosić i zarejestrować w dokumentach pojazdu. Nie jest to skomplikowana procedura, należy jedynie przygotować stosowne dokumenty i dotrzymać terminów. Rejestracji należy dokonać w tym samym wydziale komunikacji starostwa lub urzędu miasta, w którym zarejestrowany został samochód. Polega ona na dokonaniu stosownego wpisu w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Aby go otrzymać, należy złożyć wniosek oraz dołączyć do niego komplet dokumentów jakie otrzymamy od warsztatu, który montował instalację gazową.
Są to:

  • wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej nasz pojazd do zasilania gazem
  • dokument z atestem na zbiornik
  • faktura za usługę montażu

Wspomniany atest jest dokumentem poświadczającym, że zbiornik przeszedł badania i został dopuszczony do stosowania przez Transportowy Dozór Techniczny i jest wystawiany przez producenta zbiornika. Faktura lub rachunek za montaż powinny zawierać numer VIN, numer pojazdu oraz określenie wykonanej usługi, np. Montaż instalacji LPG.
Należy również pamiętać o pozostałych dokumentach, które zazwyczaj musimy przedłożyć w przypadku ogólnej rejestracji pojazdu, a więc dodatkowo okazać:

  • dowód rejestracyjny
  • kartę pojazdu, jeżeli została ona wydana
  • dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość

W przypadku kiedy samochód posiada kilku właścicieli, konieczne jest stawienie się w urzędzie wszystkich osób widniejących w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Rejestracji należy dokonać w terminie 30 dni od daty montażu wpisanego na fakturze. Co prawda przekroczenie tego terminu nie oznacza późniejszych problemów przy zgłaszaniu auta w urzędzie, jednak w przypadku kontroli drogowej musimy się liczyć z możliwością otrzymania mandatu lub nawet uniemożliwieniem kontynuowania jazdy za niedopełnienie tego obowiązku. Instalacja niezgłoszona w terminie jest traktowana jako nielegalna.

Zainstalowany układ gazowego zasilania samochodu podlega corocznym przeglądom. Pierwszego należy dokonać nie później niż po roku od montażu. W przypadku gdy ogólny przegląd samochodu wypada szybciej, to łącznie z nim powinniśmy wykonać również przegląd instalacji LPG.
Warto również pamiętać o ograniczonej żywotności zbiornika na gaz, która wynosi 20 lat od jego produkcji. Natomiast po 10 latach eksploatacji kończy się termin jego dopuszczenia do użytku. Zbiornik można zalegalizować na kolejne 10 lat, ale wymaga to demontażu i przeprowadzenia próby ciśnieniowej.

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktur niemożliwe jest zamontowanie używanej instalacji gazowej. Trzeba zatem upewnić się, że montowane w naszym samochodzie elementy są fabrycznie nowe.

 


Stag, KME, BRC, Lovato, OMVL, Landirenzo

f t g

 AutoGazFach

           Michał Putowski
      Wilanów 17
           28-300 Jędrzejów

     668 805 165

     putolw@wp.pl

Kliknij aby pobrać wizytówkę 
lub zeskanuj QR kod

Godziny otwarcia:

Poniedziałek -  Piątek:  8001700
Sobota:  800 - 1400

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.
Więcej informacji